معرفی نویسندگان و آثار راه­ یافته به مرحله­ نهایی جایزه داستان مازندران

فرهاد خاکیان نامزد دریافت نشان کتاب برگزیده

فرهاد خاکیان

فرهاد خاکیان دهکردی / یک مهمانی زنانه/ انتشارات آوند دانش/ ۹۸

فرهاد خاکیان معرفی نویسندگان و آثار راه­ یافته به مرحله­ نهایی جایزه داستان مازندران
فرهاد خاکیان دهکردی

فرهاد خاکیان دهکردی

متولد شهرکرد

مدرس کارگاه داستان­ نویسی «اتاق آبی»

کتابشناسی

 رمان: پیشانی شکسته­ مجسمه­ ها/ انتشارات نگاه /نوبت چاپ اول ۱۳۹۲/   پنج نوبت تجدید چاپ شده است.

فرهاد خاکیان

مجموعه داستان:  نایب قهرمان/ انتشارات نگاه/ چهار نوبت تجدید چاپ

مجموعه نمایشنامه : آیا / انتشارات روزگار/ ۹۷

مجموعه داستان: یک مهمانی زنانه/انتشارات آوند دانش/۹۸

رمان: رخ /۹۹

مهتاب با دستمال تقویم رومیزی را پاک کرد. ماه مهر را کنار زد و به آبان رسید… اولِ آبان. رفت سمت ساعت: «شیدا ساعت سه شد. بجنب!… آقای کمالی همیشه ناهار رو بیرون می‌خوره.» شیدا جاروبرقی را کنار گذاشت: «تو بپای آقای کمالی هستی؟ شام رو چیکار می‌کنه؟»
مهتاب دست‌های گره‌کرده‌اش را از هم باز کرد: «چرند نگو! بیا این گلدون‌ها رو بذاریم توی تراس! دیگه فایده نداره… هرکاری می‌شد کردم ولی ریشه نمی‌بندند. شدن چنتا بیابون‌گرد وسط زندگیم!»


چرا باید بخریم؟
مجموعه داستان «یک مهمانی زنانه» روایت آدم‌های معمولی است، داستان اتفاق‌هایی که ساده از کنارش می‌گذریم. فرهاد خاکیان در این مجموعه داستان‌ روابط آدم‌ها و وضعیت زندگی انسان امروز را واکاوی می‌کند. یکی از ویژگی‌های متمایز این اثر نگاه طنز نویسنده به جداافتادگی انسان‌هاست. درست همان‌طور که از نام این مجموعه برمی‌آید، زنان و مسائل مربوط به آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در این مجموعه دارد، البته که حالا قرار است از قلم یک نویسنده‌ی مرد با نگاهی متفاوت به این مسائل پرداخته شود.
همه چیزدر این داستان‌ها حول روابط انسان‌ها می‌گردد و بدیهی است که خانواده به عنوان کانون اصلی شکل‌گیری روابط اولیه‌ی انسان‌ها، نقش ویژه‌ای در این مجموعه داستان بازی می‌کند.
فرهاد خاکیان نویسنده‌ی جوان اهل شهرکرد است و شهرکرد در بطن روایت‌های او حضور دارد. به نوعی می‌توان گفت که فرهاد خاکیان به عنوان یک نویسنده‌ی مکان‌محور، شهر زادگاهش را در بستر روایت‌ها تزریق کرده است. شهر و مکان برای او به مثابه‌ی بستری جهان‌شمول است که می‌توان روابط انسان‌ها در آن را به نگاهی جهانی تسری داد.
یکی دیگر از ویژگی‌های غالب این مجموعه، نگاه نویسنده به مسئله‌ی مهاجرت است، البته این‌بار با نگاهی شهری. مجموعه‌ داستان «یک مهمانی زنانه» لحظه‌هایی را برای آدم‌هایی تداعی می‌کند که روزی شهر خود را ترک گفتند و حالا به هر بهانه‌ای در شهر دیگری ساکن شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *